خانه / مدیریت سایت / آموزش سئو / آموزش تحلیل و بررسی وب سایت

آموزش تحلیل و بررسی وب سایت

اصطلاحاتی که دانستن آنها برای تحلیل و بررسی وب سایت لازم است

اگر شما یک وب سایت دارید پس به این آموزش توجه کنید . وب سایت خود را ساخته اید و شاید در گوگل، بنر، شبکه های اجتماعی ، ویدیو مارکتینگ ، ایمیل مارکتینگ و روش‌های دیگر آن را تبلیغ کرده اید و می خواهید به هدف خود و موفقیت برسید . در هر کار مشکلاتی به وجود دارد ، در سایت ها نیز ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که عدم خرید کاربران از سایت شود . اگر شما به این مشکلات رسیدگی نکنید احتمالا موفقیت چشمگیری نخواهید داشت.
برای پیدا کردن مشکلات سایت تنها باید رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کنید . با استفاده از ابزار های تحلیل وب سایت به راحتی نقاط پنهان سایت را بدست آورید و این مشکلات را برای فروش بهتر برطرف کنید.
شما با استفاده از نرم افزار آمار گیر Google Analytics و ابزار تحلیل سایت می توانید این کار را انجام دهید .لازم به ذکر است که کار با این نرم افزار مانند قرار دادن یک کد جاوا نخواهد بود و بلکه در حالت حرفه ای آن باید تنظیمات لازم را بر روی کد این ابزار اعمال کنید .استفاده از این ابزار رایگان است و تنها با عضویت در گوگل می توانید از آن استفاده کنید.
در این مقاله به شما مراحل اولیه و اصطلاحات لازم برای تحلیل سایت خواهیم پرداخت و در آموزش‌های بعدی در مورد روش‌های آنالیز این اطلاعات صحبت خواهیم کرد .  ابزار تحلیل سایت گوگل در حقیقت کار دستگاه X-Ray را انجام می‌دهد . این ابزار تمامی رفتار های کاربران سایت را ثبت می‌کند و آمار کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما متخصص تحلیل سایت باشید با استفاده از این آمار و داده ها می‌توانید سایت خودتان را تحلیل کنید و نقاط پنهان سایت را بدست آورید. نکته مهم این است که گوگل آنالیز فقط جمع آوری اطلاعات را انجام می‌دهد و این شما هستید که با استفاده از این داده ها سایت را تحلیل و نواقص آن را برطرف کنید.

آشنایی با چند اصطلاح مهم سایت ها

 

۱-منشور از Bounce rate چسیت؟

محاسبه این که چه تعداد از کاربران بیش از یک صفحه را مشاهده کرده‌اند و چه تعدادی از آن‌ها پس از وارد شدن به صفحه فرود همان صفحه را بدون رفتن به صفحه دیگری ترک کرده‌اند. اگر وب سایتی نرخ خروج یا به اصطلاح Bounce rate از سایت بالایی داشته باشد. به این معنی است که سایت نتوانسته کاربر را جذب کند. البته دلایل دیگری نیز دارد یکی از مهم‌bounce rateترین دلایل زیاد بودن این نرخ، هدفمند نبودن ترافیک سایت است. ممکن است از منبعی کاربران را دریافت کنید که به خدمات شما علاقه ای ندارند بنابراین به سرعت سایت شما را ترک خواهند کرد. البته ممکن است سایت وبلاگ و یا تک صفحه ای باشد. در این صورت بالا بودن این نرخ مشکل جدی نیست.

۲-Time on Site یعنی چه ؟

اگر کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند علاقه خود را به خدمات و محصولات شما نشان داده‌اند. در صورتی که نرخ خروج از سایت بالا باشد ولی کاربران زمان زیادی را در سایت صرف کنند مشکلی نیست. آموزش‌های بعدی در مورد استاندارد های زمان حضور کاربران در سایت صحبت می‌کنم. و با فرمولی که ارائه می‌کنم می‌توانید متوجه شوید که آیا زمان حضور کاربر در سایت شما خوب است یا بد!

۳-Visit

تعداد کاربرانی که به صورت یکتا در یک بازه زمانی مشخص شده به سایت شما آمده‌اند. توسط این پارامتر می‌توانیم متوجه شویم چند کاربر وارد سایت ما شده‌اند. و چند درصد از آنان سایت را ترک کرده و چند درصد از سایت شما خرید کرده و یا عضو لیست شما شده است.

۴-Page view در آمار سایت ؟

این بخش به شما نشان می‌دهد که در بازه زمانی مشخص چند بار صفحات سایت شما مشاهده شده است. با این پارامتر به راحتی می‌توانیم نصبت بازدید به نمایش صفحات توسط کاربران را به صورت میانگین بدست آوریم.

۵-New Visits

توسط این بخش می‌توانیم متوجه شویم که در بازه زمانی انتخاب شده چند درصد مراجعه کنندگان به وب سایت اولین باری است که وارد سایت می‌شوند. توسط این پارامتر می‌توانیم محاسبه کنیم که چه منابع ترافیکی کاربران جدید را به سایت ما هدایت می‌کنند.

۶-Return visitor یا بازدیدکنندگانی که به سایت بر میگردند

توسط این بخش می‌توانیم ببینیم که در بازه زمانی مشخص شده چه تعداد از بازدید کنندگان سایت مجدد به سایت بازگشته‌اند. با این پارامتر می‌توانیم وفاداری کاربران به سایت را محاسبه کنیم. اگر نرخ این بخش زیاد باشد حتماً رشد بازدیدکنندگان وب سایت صعودی است.

۷-Goal Conversion rate

توسط این پارامتر می‌توانیم بدست آوریم که چه تعداد چند درصد بازدید کنندگان از سایت خرید کرده‌اند و یا عضو سایت و یا لیستی شده‌اند. همچنین می‌توانیم زمان حضور در سایت و میزان مشاهده بیش از حد تعیین شده را به عنوان هدف محاسبه کنیم. در آموزش‌های بعد بیشتر در مورد این پارامتر صحبت می‌کنم.
توسط آماری که این پارامتر های توسط گوگل آنالیز در اختیار ما قرار می‌گیرد به آسانی می‌توانیم به نواقص سایت پی ببریم. بحث تحلیل سایت بسیار گسترده است و این آموزش مقدماتی تحلیل سایت بود.

درباره محمد بیاتی

موارد جالب

اتوماتیک سازی شبکه های اجتماعی

اتوماتیک سازی شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی به اندازه ای قدرت بالایی دارند که همه کسب و کارهای ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *